Coachen van medewerkers

Competentie

In staat zijn in de rol van leidinggevende medewerkers te stimuleren en te begeleiden in hun ontwikkeling.

Ontwikkelbaarheid

Coachen is een ontwikkelbare competentie, omdat vaardigheid hiervan een belangrijke component vormt. Lastiger is het om de persoonlijke gerichtheid op coachen te vergroten. Dit kan zijn vanwege de neiging directief te zijn, of door een weinig stimulerende benadering van anderen. Het is soms nodig om ook als persoon een bepaalde ‘knop’ om te zetten om te kunnen coachen. De vaardigheden die coachen mogelijk maken zijn onder andere: luisteren, feedback geven, sensitiviteit, openheid en geduld.

Doel

Benoem voor jezelf situaties waarin je beter wilt coachen. Waarom wil je dat? Met wie wil je dat? Waarom wil je deze competentie versterken? Stel ook vast wanneer je voor jezelf het gevoel hebt dat je je coachingsvaardigheid daadwerkelijk hebt vergroot en hoe je dat gaat ‘meten’. (Denk hierbij aan (360 graden) feedback, evaluaties etc.)

Ontwikkelacties

Welke concrete acties ga je wanneer ondernemen, uitgesplitst naar de vier manieren om te leren?

Leren door kennis

Boeken:

Er zijn talloze boeken geschreven over het onderwerp coachen, er is dus altijd wel een boek te vinden dat  qua toonzetting en inhoud aanspreekt. Enkele titels zijn:

  • "De Tao van coaching", Max Landberger;

  • "Succesvol coachen", John Whitmore

  • "Coachen op competentieontwikkeling", Marijke Lingsma & Marcel Scholten

Internet:

Cursussen:

Ook op het gebied van trainingen en opleidingen is er een groot aanbod. Kijk bijvoorbeeld bij ‘de school voor coaching’ of bij ‘de Baak’.

Leren door imiteren

Kijk naar mensen in je omgeving die anderen weten te inspireren en motiveren, wellicht is je eigen baas zo iemand, wellicht zijn er anderen in jouw organisatie die goed coachen. Kijk hoe zij coachen, observeer hen, maar stel ook vragen over hun aanpak, wat zij doen om anderen stimuleren. Probeer vervolgens deze ideeën ook in de praktijk te brengen.

Leren door experimenteren

Experimenteer door een nieuwe aanpak te kiezen in je manier van coachen. Mogelijk heb je ideeën opgedaan uit de literatuur, door feedback van anderen of door te kijken naar en te praten met mensen in je omgeving die bekend staan als goede coaches. Probeer andere aanpakken uit en kijk wat het effect is op jou als coach en op de ander als gecoachte. Vraag om feedback. Zo kun je het meest efficiënt leren van je experimenten. Wees niet bang om het eens anders te doen, maar let wel op reacties.

Leren door inzicht

Het is belangrijk om na het leren, of dat nu door kennis, imiteren of experimenteren is gebeurd, zaken voor jezelf op een rijtje te zetten. Wat werkte goed en wat werkte niet? Wat heb ik me eigen gemaakt, wat moet ik me nog eigen maken en mogelijk ook: wat moet ik afleren?

Comments