Plannen en organiseren

Competentie

In staat zijn om activiteiten en werkzaamheden te plannen en organiseren.

Ontwikkelbaarheid

Deze competentievaardigheid is relatief makkelijk te ontwikkelen omdat het vooral gaat om de vaardigheid doelen en prioriteiten stellen, structuur aanbrengen en planning bijstellen.

Doel

Benoem je doel in termen van in welke situatie en in welke mate jij je planningsvaardigheid wilt ontwikkelen. Wanneer je inzicht hebt verkregen in je zwaktes met betrekking tot deze competentie, kan je jezelf ook subdoelen stellen, bijvoorbeeld het specifiek ontwikkelen van je voortgangscontrole.

Je vooruitgang op deze competentie kan je meten door anderen om feedback te vragen of te meten hoeveel zaken misgaan in je werk die terug te voeren zijn op je planningsvaardigheid.

Ontwikkelacties

Welke concrete acties ga je wanneer ondernemen, uitgesplitst naar de vier manieren om te leren?

Leren door kennis

Boeken:

  • "10 minutengids, planning", Edwin Bobrow

  • "De tijd van uw leven", Ron Witjas, 2003

Internet:

Cursussen:

  • Time Management (ORGA), projectmanagement

Leren door imiteren

Neem samen met iemand met een sterk organisatievermogen de verantwoordelijkheid voor de planning van een activiteit of project op je. Stel gezamenlijk doelen, bespreek de voortgang met elkaar, zodat je goed zicht krijgt op de manier waarop deze persoon plant, welke hulpmiddelen hij of zij gebruikt en met welke aspecten deze persoon bij het plannen rekening houdt.

Kijk ook de kunst af van mensen die sterk zijn in deze competentie of loop een dag mee met iemand wiens werk veel organisatievaardigheid vraagt, zoals een secretaresse, managementassistente, projectmanager of evenementenorganisator.  

Leren door experimenteren

Zoek situaties op waarin je de verantwoordelijkheid neemt voor de organisatie en planning van zaken. Voorbeelden hiervan zijn: de planning van een project, het organiseren van een werkbijeenkomst of workshop, een bedrijfsuitje, een studieplanning. In je vrije tijd kan je bijvoorbeeld de organisatie op je nemen van een vakantie, sporttoernooi, feest, familiebijeenkomst. Vraag feedback aan anderen. Maak verder gebruik van hulpmiddelen als: agenda, things to-do lijstjes, een stift om gedane zaken af te strepen, een horloge of opbergsystemen.

Leren door inzicht

Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen: Waar zou het aan kunnen liggen dat ik moeite heb met plannen? Op basis waarvan stel ik prioriteiten? Wat ging goed en wat minder goed bij een activiteit die ik heb georganiseerd? Wat doen anderen die goed kunnen plannen?

Verder geven persoonlijkheidslijsten, capaciteitentesten en planningssimulaties inzicht in je kwaliteiten en zwaktes op dit punt.

Comments