Competentie | Bereid zijn tot het ontwikkelen en uitbreiden van kennis en vaardigheden door leren. | Ontwikkelbaarheid | Leerbereidheid is een lastig te ontwikkelen competentie omdat veel factoren van invloed zijn. Bijvoorbeeld: het gemak waarmee iemand leert (o.a. afhankelijk van het intelligentieniveau), het geduld dat iemand heeft om te leren, de mate van flexibiliteit, de mate van zelfkritisch vermogen, doorzettingsvermogen en ambitie. | Doel | Benoem het terrein waarop je je over je weerstand voor leren wilt heen zetten, zodat je toch de kennis en vaardigheden die je je wilt (of moet) eigen maken daadwerkelijk kunt eigen maken. | Ontwikkelacties | Welke concrete acties ga je wanneer ondernemen, uitgesplitst naar de vier manieren om te leren? | Leren door kennis | Om te bepalen welke leerstijl goed bij jou past, kan je een test van Kolb invullen: | Leren door imiteren | Zoek in je omgeving mensen op die graag leren en die steeds bezig zijn om zich te ontwikkelen. Vraag hen waar zij die behoefte vandaan halen en wat hen helpt om door te zetten. Mogelijk dat er voor jou bruikbare ideeën bij zijn waar je zelf nog niet aan had gedacht. | Leren door experimenteren | Probeer een leersituatie op te zoeken waarin het leerdoel past bij je eigen doelen, dat hoeft dus niet persé iets voor je werk te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook in de hobbysfeer liggen. Kijk wat het leren hier leuk voor je maakt en probeer die kenmerken ook in andere leersituaties te gebruiken. | Leren door inzicht | Mogelijk hebben de voorgaande leermethoden je ideeën opgeleverd die je zelf kunt toepassen. Het is ook belangrijk om te kijken wat een toegenomen leerbereidheid je kan opleveren: meer succes, meer bevrediging in je werk en hobby’s, een meer tevreden baas, meer tevreden collega’s, etc. Onderzoek welke manieren van kennis en vaardigheid opdoen er zijn en welke manier jou het meeste ligt. |
|
|